Monday 9 February 2015

Finish: #1 Red Admiral|Atalanta - Common Chicory|Wilde Cichorei, Lanarte 90001

Brand: Lanarte
Designer: Unknown
Series: Unknown
Size: 6" x 6"
Fabric: Evenweave ?
Number of colours: 10
Stitches: Back stitches, cross stitches over two
Start date: 20th of November 2014
Finish date: 23rd of January 2015

This was a bit of a mystery stitch. I found three of the four kits of this series on Marktplaats (Dutch variant of eBay) and liked the size and relative simplicity of the design. Although not entirely naturalistic, they were close enough.

When I received the kits I started stitching immediately. They were as easy and quick to stitch as I had hoped and - being a typical cross country stitcher - I was finishing up the dark brown colour in no time. Only to realize that there was not enough thread. It's the worst start of any new project.

After weighing my options I decided to track down the maker of these designs. This was a bit of a challenge, because the kits are very old and there was on information whatsoever anywhere on the package or chart. The only thing I know now is that they are from Lanarte, but even Lanarte doesn't have any further information on these kits.
The thread used is no match for any other thread I could compare it to and I stored the design as a UFO for a while.
After a couple of weeks I decided to go on a hunt for another of these kits to find the missing thread. I eventually succeeded and without any further issues managed to finish it shortly after.

Despite the disappointments during the stitching, I still rather like the design. The fabric is some kind of evenweave and was very easy to stitch on. A typical beginner's kit - if it wasn't for the ungenerous amount of floss.
The thread was not of very high quality, but good enough for this design. The colours are quite nice, although I feel like the browns are a bit too similar and the blues and green contrast maybe a bit too much with the butterfly.
The back stitches were - for the major part - redundant, especially in the browns of the wings.



Merk: Lanarte
Ontwerper: Onbekend
Serie: Onbekend
Grootte: 15 x 15 cm
Stof: Evenweave ?
Aantal kleuren: 10
Steken: kruissteken over twee, stiksteken
Startdatum: 20 november 2014
Afgerond op: 23 januari 2015

Dit was een beetje een mysteries borduurwerk. Ik vond drie van de vier pakketten in deze serie op Marktplaats en de grootte en de relatieve eenvoudigheid van het ontwerp spraken mij aan. Hoewel de afbeeldingen niet helemaal natuurgetrouw zijn, waren ze goed genoeg.

Toen ik de kits ontving, ben ik meteen aan het borduren geslagen. Ze waren zo simpel en snel te borduren als ik gehoopt had en - omdat ik een typische cross country borduurster ben - was ik al snel bezig met het afronden van de donkerbruine kleur. Alleen besefte ik toen dat ik niet genoeg draad had. Echt het ergste begin van een nieuw project.

Nadat ik een afweging had gemaakt van mijn opties, besloot ik de ontwerper op te zoeken. Dit bleek een uitdaging, want de pakketten zijn erg oud en er is geen informatie geplaatst op de verpakking of het patroon. Het enige dat ik nu weet, is dat ze van Lanarte zijn, maar zelfs Lanarte weet verder niets over deze pakketten.
Het garen dat werd gebruikt komt niet overeen met welk garen dan ook dat ik kon vinden en daarom had ik het design opgeborgen als UFO.
Na een paar weken besloot ik toch op jacht te gaan naar nog een exemplaar van dit pakket om mijn missende draad te vinden. Op een gegeven moment had ik succes en zonder verdere problemen heb ik het project vlak daarna af kunnen ronden.

Ondanks de teleurstellingen tijdens het borduren, bevalt het ontwerp me nog steeds. De stof is een soort evenweave en was erg gemakkelijk om op te borduren. Een typisch beginnerspakket - als er wat minder gierig was omgesprongen met het garen.
Het garen is niet van bijzonder hoge kwaliteit, maar goed genoeg voor dit ontwerp. De kleuren zijn vrij mooi, hoewel de bruine kleuren voor mijn gevoel niet genoeg van elkaar verschillen en de blauwe en groene kleuren misschien iets te scherp contrasteren met de vinder.
De stiksteken waren - voor het merendeel - overbodig, vooral in de bruine kleuren van de vleugels.

No comments:

Post a Comment